Sinus-Milieus® International

Unsere Forschung zeigt, dass es „Gruppen Gleichgesinnter“ auch über Ländergrenzen hinweg gibt. Wir nennen sie „Meta-Milieus“ – und unterscheiden dabei zwischen Modellen für established und emerging markets.

Wir identifizieren Zielgruppen weltweit und über Ländergrenzen hinweg

Unsere Forschung zeigt, dass es „Gruppen Gleichgesinnter“ auch über Ländergrenzen hinweg gibt. Wir nennen sie „Meta-Milieus“ – und unterscheiden dabei zwischen Modellen für established und emerging markets. In fast allen Ländern der Welt lassen sich gemeinsame Muster identifizieren: in den Wertorientierungen, den Lebensstilen und bei den Konsumpräferenzen. Meist ist dabei zu sehen, dass Menschen aus verschiedenen Ländern, aber vergleichbaren Milieus, mehr miteinander verbindet als mit dem Rest ihrer Landsleute.

Die Sinus-Meta-Milieus gibt es inzwischen für 48 Länder. Sie sind einsetzbar in der EU, sowie in den Wirtschaftsräumen APAC, LATAM und NAFTA. Für weitere Länder können sie jederzeit entwickelt werden. Die Sinus-Meta-Milieus können kombiniert werden mit den bewährten SINUS-Tools zur Kundenzufriedenheitsmessung und zur Markenpositionierung. Sie können in bestehende Segmentierungen integriert werden, mit dem Ergebnis einer maßgeschneiderten kundenspezifischen Lösung.

Established Markets

Social Status Higher Middle Lower Basic Values Traditional Sense of Duty and Order Individualisation, Self-actualisation, Pleasure Multiple Options, Experimentation, Paradoxes Modernisation Re-orientation Sensation-Oriented Performers Intellectuals Traditionals CosmopolitanAvantgarde ModernMainstream Consumer-Materialists Established AdaptiveNavigators

Established

Performance and leadership, status-conscious, exclusive tastes, connoisseurship; distinction & self-assertion; conservative moralities and role patterns

Intellectuals

Open-minded; liberal and pluralistic; searching for self-actualization & personal development; post-material goals; cultural and intellectual interests; authentic; academic; work-life-balance

Performers

Self-determination; flexible, and socially mobile; looking for an intensive life, which means having success and fun; work hard – live exclusive; good qualifications and readiness to perform; multimedia fascination

Cosmopolitan Avantgarde

Non-conformist, creative & individualistic; self-realization, freedom & independence, no fixed dogma; mobile socializers, global, pluralistic, „scene“ cosmopolitan, digital sovereign

Adaptive Navigators

Loyal & reliable; flexibility & security-driven, achievement-oriented, pragmatic and adaptive, good organized; want to be on the safe side; regrounding; family & friends

Modern Mainstream

Looking for harmony & private happiness, family-relatives-friends, comfort and pleasure; striving for social integration and material security, defensive towards changes in society

Traditionals

Security and status-quo oriented, rather rigidly sticking to traditional values (e.g. sacrifice, duty, order); modest & honest, down to earth, „we little people“, health-caring

Consumer Materialists

Materialistic and consumer hedonistic; striving to keep up, but often socially disadvantaged and uprooted, sometimes precarious; reactive basic orientation, fear and resentments; narrow-minded, solidarity, protection, robustness & toughness

Sensation Oriented

Looking for fun, thrill & action and entertainment; rather unconventional and rebellious; living for today, here and now; tendency to escape reality; independence, spontaneity, trendy

Tipp: Klicken Sie auf ein Sinus-Milieu für eine Kurzbeschreibung

Sinus-Milieus Kurzbeschreibung
Established

Performance and leadership, status-conscious, exclusive tastes, connoisseurship; distinction & self-assertion; conservative moralities and role patterns

Intellectuals

Open-minded; liberal and pluralistic; searching for self-actualization & personal development; post-material goals; cultural and intellectual interests; authentic; academic; work-life-balance

Performers

Self-determination; flexible, and socially mobile; looking for an intensive life, which means having success and fun; work hard – live exclusive; good qualifications and readiness to perform; multimedia fascination

Cosmopolitan Avantgarde

Non-conformist, creative & individualistic; self-realization, freedom & independence, no fixed dogma; mobile socializers, global, pluralistic, „scene“ cosmopolitan, digital sovereign

Adaptive Navigators

Loyal & reliable; flexibility & security-driven, achievement-oriented, pragmatic and adaptive, good organized; want to be on the safe side; regrounding; family & friends

Modern Mainstream

Looking for harmony & private happiness, family-relatives-friends, comfort and pleasure; striving for social integration and material security, defensive towards changes in society

Traditionals

Security and status-quo oriented, rather rigidly sticking to traditional values (e.g. sacrifice, duty, order); modest & honest, down to earth, „we little people“, health-caring

Consumer Materialists

Materialistic and consumer hedonistic; striving to keep up, but often socially disadvantaged and uprooted, sometimes precarious; reactive basic orientation, fear and resentments; narrow-minded, solidarity, protection, robustness & toughness

Sensation Oriented

Looking for fun, thrill & action and entertainment; rather unconventional and rebellious; living for today, here and now; tendency to escape reality; independence, spontaneity, trendy

Emerging Markets

Social Status Higher Middle Lower Basic Values Traditional „to belong“ rules, norms, authority „to advance“quality of life „to indulge“self-centered Adaptation Modernity TraditionalPopular(rural) UrbanWorking Class Fun & MoneyDriven AdaptingMainstream ModernEstablished ModernPerforming ConservativeEstablished CosmopolitanAvantgarde Success-Oriented

Conservative Established

Patriarchic, claim of power, status and leadership, family- and clan-thinking; sense of duty and order; social prestige, ethics of responsibility

Modern Established

Sophisticated, status-orientation, strategic life-planning; indulgence & work-life-balance, education & qualification, liberal & tolerant, social & ecological responsibility

Modern Performing

New economic elite, entrepreneurial, performance & efficiency, self-determination; semi-global thinking, superiority & distinction, willingness to perform

Cosmopolitan Avantgarde

Young & wealthy, digital global, mobile socializers, global-western attitude; creative & individualistic, self-realisation; freedom & independence

Success-Oriented

Willingness to perform, social climber mentality, flexibility- and security-driven, balance of work and family-friends; sense of tradition and order

Adapting Mainstream

Conservative-materialistic, status-oriented, order and harmony; balance of modern and religious life, social rules & moralities; feel pressure to keep up

Urban Working Class

Socially deprived, uprooted, fear & resentments; overcharged by modernisation, striving for basic needs; short term consumer orientation, materialism; solidarity within own network

Fun & Money Driven

Spontaneity, fun, thrill & action; trend-adopting and imitation of Western lifestyles; carefreeness, independence; try to keep up with trends & brands; conflict with traditional values and religion

Tipp: Klicken Sie auf ein Sinus-Milieu für eine Kurzbeschreibung

Sinus-Milieus Kurzbeschreibung
Conservative Established

Patriarchic, claim of power, status and leadership, family- and clan-thinking; sense of duty and order; social prestige, ethics of responsibility

Modern Established

Sophisticated, status-orientation, strategic life-planning; indulgence & work-life-balance, education & qualification, liberal & tolerant, social & ecological responsibility

Modern Performing

New economic elite, entrepreneurial, performance & efficiency, self-determination; semi-global thinking, superiority & distinction, willingness to perform

Cosmopolitan Avantgarde

Young & wealthy, digital global, mobile socializers, global-western attitude; creative & individualistic, self-realisation; freedom & independence

Success-Oriented

Willingness to perform, social climber mentality, flexibility- and security-driven, balance of work and family-friends; sense of tradition and order

Adapting Mainstream

Conservative-materialistic, status-oriented, order and harmony; balance of modern and religious life, social rules & moralities; feel pressure to keep up

Traditional Popular (rural)

Strong community and family ties; religion and belief (spirituality); ritualized everyday-life, obedience and modesty; afraid of losing traditions, rules and values

Urban Working Class

Socially deprived, uprooted, fear & resentments; overcharged by modernisation, striving for basic needs; short term consumer orientation, materialism; solidarity within own network

Fun & Money Driven

Spontaneity, fun, thrill & action; trend-adopting and imitation of Western lifestyles; carefreeness, independence; try to keep up with trends & brands; conflict with traditional values and religion

Länderlisten

Established Markets

  • Australien
  • Belgien
  • Bulgarien
  • Dänemark
  • Deutschland
  • Finnland
  • Frankreich
  • Griechenland
  • Hongkong
  • Irland
  • Italien
  • Japan
  • Kroatien
  • Litauen
  • Luxemburg
  • Niederlande
  • Österreich
  • Polen
  • Portugal
  • Rumänien
  • Schweden
  • Schweiz
  • Serbien

Emerging Markets

  • Brasilien
  • China
  • Ecuador
  • Indien
  • Indonesien
  • Kolumbien
  • Malaysia
  • Mexiko
  • Philippinen
  • Russland
  • Singapur
  • Thailand
  • Türkei
  • Ukraine
  • Vietnam

Für beide ökonomische Sphären (entwickelte Märkte und Schwellenländer) gibt es ein eigenständiges Modell mit jeweils neun Milieus. Diese beschreiben ganzheitlich und länderübergreifend die Lebenswelten der Verbraucher, ohne dabei lokale Besonderheiten zu ignorieren.

Solche länderübergreifenden Zielgruppenmodelle sind vor dem Hintergrund globalisierter Märkte essentiell. Denn in der internationalen Zielgruppenforschung kann es nicht darum gehen, in einem Land gewonnene Erkenntnisse unbesehen auf andere Länder zu übertragen. Ziel der internationalen Milieuforschung von SINUS ist es, global tätigen Unternehmen Informationen über aktuelle Zielgruppen und die Dynamik des gesellschaftlichen Wandels an die Hand zu geben und damit eine Grundlage für strategische Marketingentscheidungen bereitzustellen.

Wir haben für über 40 Länder Zielgruppendaten bereits aufbereitet

Länderspezifische Milieumodelle auf Basis der Meta-Milieus liegen derzeit für 48 Staaten vor. Weiterführende bzw. vertiefende Informationen zu den Meta-Milieus finden Sie in unseren Infopaketen.

Für weitere Länder können wir jederzeit Modelle entwickeln. Unser vielfach validiertes Instrumentarium ist in jedem Land einsetzbar – ad hoc und mit überschaubarem Forschungsaufwand.

Sinus-Milieus® einfach erklärt

Dieses Erklärvideo zeigt, wie die Sinus-Milieus funktionieren (inkl. Beispiele) und wofür sie verwendet werden können (Marketing, strategische Zielgruppen, Personas / Personen, Produkte, Marken und Ideen, Touchpoints, Themen, Ansprache, Wachstumspotentiale).

zum Video

Lassen Sie sich vom SINUS-Institut zum offiziell zertifizierten Milieu-Experten weiterbilden

Das SINUS-Institut bietet ein kompaktes, branchenübergreifendes Basis-Seminar zu den Sinus-Milieus an, dem Goldstandard der Zielgruppensegmentierung seit 40 Jahren.

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