Tim Gensheimer

Tim Gensheimer
Research & Consulting

Tim Gensheimer is our multi-talent. He likes to spend his working hours outside his comfort zone in constant update mode.

"Don't know" and "can't do" are phrases rarely heard from Tim Gensheimer. Objective and unflappable, he enjoys taking on new challenges, whether in his role as a researcher or as the driving force behind our public relations work.

Although one of our youngest, Tim resists being pigeonholed as a Millenial. He is, after all, anything but an egocentric tactician obsessed with his career. As a research assistant the University of Tübingen, he became committed to researching right-wing populist and other anti-democratic currents, and designing appropriate countermeasures for political education. At SINUS, he is continuing in this vein and also pursues his other research interests such as media and travel.

Tim Gensheimer holds an MA in EU Studies from the Eberhard Karls University of Tübingen. In his thesis, he investigated explanatory factors for Eurosceptic opinions. Previously, he completed a degree in political science and English (BA) at the University of Mannheim.

He is an urban explorer and "cultural omnivore" who feels most comfortable somewhere beyond the traditional concepts of underground, mainstream, high and pop culture.

Book Publications

  • De Sombre, Steffen / Calmbach, Marc / Gensheimer, Tim (2021). MDG-Trendmonitor. Religiöse Kommunikation 2021/21. Einstellungen, Zielgruppen, Botschaften und Kommunikationskanäle. Hrsg.: MDG Medien-Dienstleistung GmbH, München. Freiburg: Verlag Herder.

Articles and brochures

  • Gensheimer, Tim (2022): Exkurs: #meinfernsehen2021 – zur Sicht der Jugendlichen. In: Gerlach, Frauke / Eilders, Christiane (Hg.).: #meinfernsehen2021. Bürgerbeteiligung: Wahrnehmung, Erwartungen und Vorschläge zur Zukunft öffentlich-rechtlicher Medienangebote. Baden-Baden: Nomos, S. 173 – 195. Online: https://www.nomos-elibrary.de/10.5771/9783748928690-173.pdf .
  • Gensheimer, Tim / Möhler, Stefan / Grauvogel, Birgit (2019): Wenn digitale Entdecker Urlaub machen. Digitales Tourismus-Marketing: ein einheitliches Zielgruppenmodell. Research & Results 2/2019.
  • Buhr, Daniel / Frankenberger, Rolf / Gensheimer, Tim (2019): Mehr Demokratie ertragen? Eine lebensweltliche Studie der AfD-Wählerinnen und Wähler. In: Baden-Württemberg Stiftung (Hrsg.): Demokratie-Monitoring Baden-Württemberg 2016/2017. Studien zu Demokratie und Partizipation. Wiesbaden: Springer VS, S. 85-102.
  • Gensheimer, Tim / Frankenberger, Rolf (2019): Themen, Thesen, Argumente. Die Bedeutung von politischem System, Politikfeldern und Beteiligungsangeboten für AfD- und Nicht-AfD-Wähler im Vergleich. In: Baden-Württemberg Stiftung (Hrsg.): Demokratie-Monitoring Baden-Württemberg 2016/2017. Studien zu Demokratie und Partizipation. Wiesbaden: Springer VS, S. 103-128.
  • Gensheimer, Tim / Buhr, Daniel / Frankenberger, Rolf (2019): Wir wollen mitbestimmen! Argumente und Narrative für und gegen Direktdemokratie im Vergleich von AfD- und Nicht-AfD-Wählerinnen und -Wähler. In: Baden-Württemberg Stiftung (Hrsg.): Demokratie-Monitoring Baden-Württemberg 2016/2017. Studien zu Demokratie und Partizipation. Wiesbaden: Springer VS, S. 129-148.
  • Frankenberger, Rolf / Gensheimer, Tim / Buhr, Daniel (2019): Zwischen Mitmachen und Dagegen sein. Politische Lebenswelten in Baden-Württemberg In: Baden-Württemberg Stiftung (Hrsg.): Demokratie-Monitoring Baden-Württemberg 2016/2017. Studien zu Demokratie und Partizipation. Wiesbaden: Springer VS, S. 149-172.

Studies

Tim Gensheimer – Research & Consulting

Want to get in touch and learn more?

Infoportal

Haben Sie bereits bei uns ein Konto eingerichtet, so können Sie sich einfach mit Ihrer E-Mail-Adresse und Ihrem Passwort hier anmelden.

Sorry, login failed. Please check your username and password.