Dr. Marc Calmbach

Dr. Marc Calmbach
Managing Director

Marc Calmbach is our creative maverick and trailblazer: he established the SINUS youth research, built up the Berlin office and co-conceived SINUS-Akademie.

Sociology has come up with the concept of ‘patchwork identity’ for people like Marc Calmbach. Via an apprenticeship as an industrial clerk, a one-year stay in South America incl. youth social work, a job as a forklift driver, a return to school to gain his university entrance qualification, an engagement with the music channel Viva2, hundreds of gigs worldwide as a musician and DJ, a degree in Media Economics and a doctorate in cultural sociology, he (finally) found his way to SINUS-Institut in 2008, where he has been leading the Research & Consulting department since 2010 with Dr. Silke Borgstedt. He has been Managing Director at SINUS since 2021.

His main areas of work are: youth, religion, (political) education and migration. He is a sought-after keynote speaker on youth topics and has published numerous specialist books and articles with renowned publishing houses.

In his spare time, he likes to add to his substantial record collection, still makes music and travels the globe as a street photographer. He is “partner in crime” of our office dog Milo.

Book Publications

  • Schleer, Christoph / Calmbach, Marc (2022): Berufsorientierung Jugendlicher in Deutschland. Erwartungen, Sorgen und Bedarfe. Berlin: Springer VS. Online: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-38591-0
  • De Sombre, Steffen / Calmbach, Marc / Gensheimer, Tim (2021). MDG-Trendmonitor. Religiöse Kommunikation 2021/21. Einstellungen, Zielgruppen, Botschaften und Kommunikationskanäle. Hrsg.: MDG Medien-Dienstleistung GmbH, München. Freiburg: Verlag Herder.
  • Calmbach, Marc / Schleer, Christoph (2020): Berufsorientierung und „Future Readiness“ Jugendlicher. Eine repräsentative SINUS-Studie zur Sicht der Eltern. Berlin: Springer VS. Online: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-31269-5
  • Calmbach, Marc et al. (2020): Wie ticken Jugendliche 2020? Lebenswelten von Jugendlichen im Alter von 14 bis 17 Jahren in Deutschland. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung. Online: https://www.bpb.de/shop/buecher/einzelpublikationen/311857/sinus-jugendstudie-2020-wie-ticken-jugendliche
  • Calmbach, Marc / Edwards, James (2019): „Deutschland ist das Land der Chancen“. Berufsorientierungen junger Geflüchteter. Eine qualitative SINUS-Studie. Wiesbaden: Springer VS. Online: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-658-24966-3.pdf
  • Calmbach, Marc / Flaig, Berthold Bodo / Möller-Slawinski, Heide (2018): Kirchenmitglied bleiben? Ergebnisse einer repräsentativen Befragung des SINUS-Instituts unter Deutschlands Katholiken. Mönchengladbach: Rainer Moers.
  • Calmbach, Marc / Borgstedt, Silke / Borchard, Inga / Thomas, Peter Martin / Flaig, Bodo (2016): Wie ticken Jugendliche 2016? Lebenswelten von Jugendlichen im Alter von 14 bis 17 Jahren in Deutschland. Wiesbaden: Springer.
  • Meuser, Michael / Calmbach, Marc / Kösters, Winfried / Melcher, Marc / Scholz, Sylka / Toprak, Ahmet (Hrsg.) (2013): Jungen und ihre Lebenswelten – Vielfalt als Chance und Herausforderung. Opladen: Verlag Barbara Budrich.

  • Kopp, Hansjörg / Hügin, Stefanie / Kaupp, Steffen / Borchard, Inga / Calmbach, Marc (2013): Brücken und Barrieren. Jugendliche auf dem Weg in die Evangelische Jugendarbeit.  Stuttgart: buch+musik.

  • Thomas, Peter Martin / Calmbach, Marc (2012): Jugendliche Lebenswelten. Perspektiven für Politik, Pädagogik und Gesellschaft. Heidelberg: Springer Spektrum.

  • Calmbach, Marc / Thomas, Peter Martin / Borchard, Inga / Flaig, Bodo (2012): Wie ticken Jugendliche 2012? Lebenswelten von Jugendlichen im Alter von 14 bis 17 Jahren in Deutschland. Düsseldorf: Verlag Haus Altenberg.

  • Wippermann, Carsten / Calmbach, Marc / Wippermann, Katja (2009): Männer: Rolle vorwärts, Rolle rückwärts? Identitäten und Verhalten von traditionellen, modernen und postmodernen Männern. Opladen: Verlag Barbara Budrich.

  • Wippermann, Carsten / Calmbach, Marc (2008): Sinus-Milieustudie u27 – "Wie ticken Jugendliche. Düsseldorf: Verlag Haus Altenberg.

  • Calmbach, Marc (2007): More than Music. Einblicke in die Jugendkultur Hardcore. Bielefeld: transcript.

  • Göttlich, Udo/Müller, Renate/Rhein, Stefanie/Calmbach, Marc (Hrsg.) (2007): Arbeit, Politik und Religion in Jugendkulturen: Engagement und Vergnügen. Weinheim und München: Juventa

Articles and brochures

  • Calmbach, Marc / Schleer, Christoph (2023): Berufswahlprozesse bei Jugendlichen aus bildungsbenachteiligten Lebenswelten. Insights aus der Jugendforschung des SINUS-Instituts. In: Hinte, Frank / Knoke-Wentorf, Andreas (Hrsg.): Die Übersehenen am Übergang in die Ausbildung. Berlin: DKJS
  • Calmbach, Marc / Gaber, Rusanna / Edwards, James (2022): (Un)bekannte Welt? Welche Kundengruppen die Reise antreten. Köln und Heidelberg: KPMG und SINUS. Online: https://www.sinus-institut.de/media-center/studien/metaverse-kpmg
  • Schleer, Christoph / Calmbach, Marc / Reusswig, Fritz (2022): Was Jugendliche in Deutschland bewegt - Einordnung in Naturschutz- und Nachhaltigkeitsdiskurse. In: Natur und Landschaft, 97. Jahrgang, Ausgabe 4.
  • Calmbach, Marc / Wisniewski, Naima (2021): ADHS-Wahrnehmung in den sozialen Milieus in Deutschland. Eine repräsentative Studie des SINUS-Instituts zu den Einstellungen zu ADHS unter Eltern ab 30 Jahren im Auftrag der BAG TL/WS e.V. Berlin/Heidelberg: SINUS-Institut.
  • Edwards, James Rhys / Calmbach, Marc (2020): More Signal, Less Noise: Targeted Content Marketing with Sinus-Milieus. In: Wesselmann, Matthias (Hrsg.): Content gekonnt. Wiesbaden: Springer VS, S. 91-111.
  • Korte, Alexander / Calmbach, Marc / Florack, Jakob/ Mendes, Ute (2020): Beschleunigte Lebenswelten – Aufwachsen von Kindern und Jugendlichen im Jetzt und Heute. In: Monatsschrift Kinderheilkunde Zeitschrift für Kinder- und Jugendmedizin, Volume 168, Nummer 8, S. 715-728.
  • Calmbach, Marc (2019): „Ich möchte es einmal besser haben als meine Eltern“. Einblicke in die Lebenswelten von bildungsbenachteiligten Teenagern. In: Quenzel, Gudrun / Hurrelmann, Klaus (Hrsg.): Handbuch Bildungsarmut. Wiesbaden: Springer VS, S. 419-432.
  • Calmbach, Marc / Hempelmann, Heinzpeter (2019): Milieus und Musik. In: Hempelmann et al. (Hrsg.): Handbuch Milieusensible Kommunikation des Evangeliums. Göttingen: V&R, S. 263-269.
  • Calmbach, Marc (2017): Generation What? Zum Institutionenvertrauen junger Menschen in Deutschland und Europa. In: Die politische Meinung. Nr. 543, März/April 2017, 62. Jahrgang.
  • Möller-Slawinski, Heide / Calmbach, Marc (2015): Youth in Kyrgyzstan. Bridging Tradition and Modernity. Hrsg.: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, Bonn / Eschborn / Bischkek. Online: https://www.deutsche-digitale-bibliothek.de/item/6KBJG3GIKNVADQWHP73MBJ22WZ6XL5LM
  • Möller-Slawinski, Heide / Calmbach, Marc (2016): Gender Equality in Slovenia. Hrsg.: Ministry of Labour, Family, Social Affairs and Equal Opportunities, Ljubljana (E-publication). Online: https://www.gov.si/assets/ministrstva/MDDSZ/Dokumenti/Enakost-spolov/Publikacije/4d21fe0c18/NFMPublikacijaRaziskavaAN.pdf
  • Schleer, C.; Calmbach, M. (2015): Berufliche Orientierung Jugendlicher. Empirische Hinweise für ein zielgruppenorientiertes Ausbildungsmarketing. In: Barz, Heiner / Jung, Matthias (Hrsg.): Ausländische Fachkräfte gesucht. Voreilig? Notwendig? Willkommen? Düsseldorf: düsseldorf university press, S. 219-244.
  • Möller-Slawinski, Heide / Calmbach, Marc (2014): Milieus und Lebenswelten in Berlin. In: Helmut K. Anheier / Klaus Hurrelmann (Hrsg.): Die Hauptstädter. Berlin – 25 Jahre nach dem Mauerfall. Die Hertie Berlin Studie 2014. Gemeinnützige Hertie-Stiftung und Hoffmann und Campe Verlag, Frankfurt am Main / Hamburg. S. 73-103.
  • Behrens, Peter / Calmbach, Marc / Schleer, Christoph, Klingler, Walter / Rathgeb, Thomas (2014): Mediennutzung und Medienkompetenz in jungen Lebenswelten. In: Media Perspektiven 04/2014, S. 195-218.
  • Calmbach, Marc (2013): Berufliche Orientierung aus der Gender- und Lebensweltperspektive.  In: Meuser, Michael et al. (Hrsg.): Jungen und ihre Lebenswelten – Vielfalt als Chance und Herausforderung. Opladen: Verlag Barbara Budrich, S. 201-222.
  • Calmbach, Marc / Debus, Katharina (2013): Geschlechtsbezogene Differenzen und Gemeinsamkeiten unter Jugendlichen verschiedener Lebenswelten. In: Meuser, Michael et al. (Hrsg.): Jungen und ihre Lebenswelten – Vielfalt als Chance und Herausforderung. Opladen: Verlag Barbara Budrich, S. 61-121.
  • Calmbach, Marc / Borgstedt, Silke (2012): Do it yourself. Über Selbstsozialisation und kulturelles Kapital Jugendlicher. In: Thomas, Peter Martin / Calmbach, Marc (Hrsg.): Jugendliche Lebenswelten. Perspektiven für Politik, Pädagogik und Gesellschaft. Heidelberg: Springer Spektrum, S. 125-134.
  • Calmbach, Marc / Borgstedt, Silke (2012): "Unsichtbares" Politikprogramm? Themenwelten und politisches Interesse von bildungsfernen Jugendlichen. In: Kohl, Wiebke/Seibring, Anne (Hrsg.): Schriftenreihe der Bundeszentrale für politische Bildung, Band 1138, Bonn 2012, S. 41-80.
  • Cremers, Michael / Krabel, Jens, Calmbach, Marc (2010): Männliche Fachkräfte in Kindertagesstätten. Eine Studie zur Situation von Männern in Kindertagesstätten und in der Ausbildung zum Erzieher. Berlin. Online: http://bmfsfj.de/RedaktionBMFSFJ/Broschuerenstelle/Pdf-Anlagen/maennliche-fachkraefte-kitas,property=pdf,bereich=bmfsfj,sprache=de,rwb=true.pdf
  • Rhein, Stefanie/ Calmbach, Marc (2009): Musikgeschmack und ästhetisches Urteilsverhalten der Besucher von Hardcore-Konzerten. In: Imort, Peter/ Müller, Renate/ Niesyto, Horst (Hg.): Medienästhetik in Bildungskontexten. München: kopaed, 171-186.
  • Calmbach, Marc / Wippermann, Carsten / Wippermann, Katja (2009): Männer heute: Geschlechteridentitäten und Verhaltensmuster. Zentrale Ergebnisse einer Repräsentativbefragung. In: Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA) (Hrsg): Forum Sexualaufklärung und Familienplanung 2/2009. Köln, S. 25-28.
  • Kleinhückelkotten, Silke / Calmbach, Marc / Glahe, Julia / Neitzke, Hans-Peter / Stöcker, Roswitha / Wippermann, Carsten / Wippermann, Katja (2009): Kommunikation für eine nachhaltige Waldwirtschaft.  Hannover: Ecolog.
  • Müller, Renate / Calmbach, Marc / Rhein, Stefanie (2009): Pleasure and Politics. Making Youth-Cultural Commitment Visible. In: Journal of Social Science Education (JSSE), Vol. 7/8, No. 2/1 (2008/2009), pp. 35-45.
  • Engelmann, Jonas / Rüdiger, Ingo im Gespräch mit Calmbach, Marc (2009): More than Music? In: Büsser, Martin / Engelmann, Jonas / Rüdiger, Ingo (Hrsg.): Emo. Portrait einer Szene. Mainz: Ventil, S. 94–103.
  • Neitzke H.-P. / Calmbach M. / Behrendt D. / Kleinhückelkotten S. / Wegner E. & Wippermann C. (2008): Risks of Ubiquitous Information and Communication Technologies; GAIA 17/4 (2008): 362–369.
  • Flaig, Bodo / Calmbach, Marc (2008): Diskriminierung im Alltag. Eine qualitative und quantitative Repräsentativbefragung für die Antidiskriminierungsstelle des Bundes. Heidelberg, Berlin.
  • Calmbach, Marc; Rhein, Stefanie. 2007. DIY or DIE! Überlegungen zur Vermittlung und Aneignung von Do-it-yourself-Kompetenzen in der Jugendkultur Hardcore. In: Göttlich, Udo; Müller, Renate; Rhein, Stefanie; Calmbach, Marc, Eds. Arbeit, Politik und Religion in Jugendkulturen. Engagement und Vergnügen. Weinheim/ München: Juventa, 69-86.
  • Müller, Renate / Calmbach, Marc / Rhein, Stefanie / Glogner, Patrick (2007): Identitätskonstruktion mit Musik und Medien im Lichte neuerer Identitäts- und Jugendkulturdiskurse. In: Mikos, Lothar  et al. (Hrsg.): Mediennutzung, Identität und Identifikationen. Die Sozialisationsrelevanz der Medien im Selbstfindungsprozess von Jugendlichen; Weinheim / München; Juventa, S. 135-147.
  • Müller, Renate / Rhein, Stefanie / Calmbach, Marc (2007): Der soziale Gebrauch von Musik und musikalische Selbstsozialisation. Musiksoziologie zwischen Klassen- und Individualisierungstheorie. In: Rehberg, Karl-Siegbert (Hrsg.): Die Natur der Gesellschaft (Deutscher Soziologentag 2006); Frankfurt a. M.; Campus.
Dr. Marc Calmbach – Managing Director

Want to get in touch and learn more?

Infoportal

Haben Sie bereits bei uns ein Konto eingerichtet, so können Sie sich einfach mit Ihrer E-Mail-Adresse und Ihrem Passwort hier anmelden.

Sorry, login failed. Please check your username and password.